55. Ulusal Yarışma’nın jüri üyeleri belli oldu

0

Bu yıl 30 Eylül – 4 Ekim tarihleri arasında ikinci kez İstanbul’da düzenlenecek 55. Ulusal Yarışma’nın jüri üyeleri belli oldu.

Ulusal Yarışma’nın bu yılki jürisinde usta yönetmen Duygu Sağıroğlu, sinemamızın en büyük yıldızlarından Fatma Girik, Türkiye edebiyatının öncü isimlerinden Murathan Mungan, çağdaş sanatçı Gülsün Karamustafa ve sinema yazarı Uğur Vardan’ın yanında geçen sene Ulusal Yarışma’dan ödülle dönen iki isim de yer alıyor: En İyi Film ve En İyi Erkek Oyuncu ödüllerini kazanan Daha’nın yönetmeni Onur Saylak ve Kar ile En İyi Kadın Oyuncu seçilen Hazar Ergüçlü.

Geçtiğimiz yıl Uluslararası Antalya Film Festivali’nde ulusal yarışma kategorisinin iptal edilmesinin ardından bir araya gelen bir grup sinemacının düzenlediği Ulusal Yarışma bu yıl ilk defa uygulanacak ön jüri sistemiyle devam ediyor.

Sanatçılardan oluşan ön jüri Ulusal Yarışma’da!

Ulusal Yarışma bu yıl yarışacak filmleri belirlemek için yapımcı, yönetmen, kurgucu, sanat yönetmeni, müzisyen gibi farklı alanlarda sinema sektöründe aktif olarak faaliyet gösteren sanatçıların yer aldığı yeni bir ön jüri sistemini oluşturdu. Sistem kendi alanında aktif, sektörü oluşturan sanatçılar tarafından kontrol edilen, bağımsız bir yapıya sahip.

54. Ulusal Yarışma’ya katılan film ekiplerinden toplam 74 kişi bu yılın seçkisini oluşturmak için ön jüride yer aldı ve bu isimlerden film önerisi istendi. Bu rakam her yıl bir önceki yılın film ekiplerinin katılmasıyla yıllar içinde artacak. Bundan sonraki senelerde de, o yıla kadar Ulusal Yarışma’ya katılmış tüm filmlerin ekipleri ön jüri görevini üstlenecek. Bu sayede her sene büyüyen bir ön jüri oluşturmayı ve yeni kuşak sinemacıları birbirleriyle bağlantı halinde tutmak amaçlanıyor.

Ulusal Yarışma’ya katılan film ekiplerinin doğal üye sayıldığı ön jüride yer almak için en önemli koşul sektörde aktif olarak faaliyetinin bulunması. Yıllar içinde faaliyeti azalan sanatçılar, sektöre katılım oranları düştükçe üyelik dışında kalacaklar.

Duygu Sağıroğlu, Fatma Girik, Gülsün Karamustafa, Hazar Ergüçlü, Murathan Mungan, Onur Saylak ve Uğur Vardan’dan oluşan 55. Ulusal Yarışma jürisi En İyi Film, Yönetmen, Senaryo, Kadın Oyuncu, Erkek Oyuncu dallarında ödüller verecek. Yarışma filmleri jüri üyeleri tarafından izlendikten sonra, her bir kategori için üyelerden filmlere puan verilmesi istenecek. Puanlar toplandıktan sonra her kategorinin kazananı belirlenecek. Değerlendirme jüri üyelerinin filmler üzerine tartışarak uzlaştığı bir toplantı sonucunda değil puanlama sistemiyle yapılacak. Kazanan filmler, Türkiye’nin önde gelen sanatçılarına ait eserlerle ödüllendirilecek.

1999’dan bu yana Antalya Film Festivali’nde Çağdaş Sinema Oyuncuları Derneği – ÇASOD tarafından verilen Yıldırım Önal Anı Ödülü geçen yıl olduğu gibi bu yıl da Ulusal Yarışma’da takdim edilecek. Sinema Yazarları Derneği ise üç kişiden oluşacak jüriyle SİYAD En İyi Film Ödülü’nü belirleyecek.

JÜRİ ÜYELERİ

DUYGU SAĞIROĞLU


Galatasaray Lisesi’nin ardından İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde eğitim gören Sağıroğlu, 1956 yılında Ankara Küçük Sahne’de dekorcu ve grafiker olarak çalışmaya başladı. Tiyatrocular Derneği ve Cep Tiyatrosu’nun kurucuları arasında yer aldı.

1959’da Atıf Yılmaz’ın yönettiği Karacaoğlan’ın Kara Sevdası’nda sanat yönetmenliği yaparak, sinema dünyasına girdi. Yazıp yönettiği ilk filmi Bitmeyen Yol, göç konusunu işlemekteydi ve vizyona girdiği 1965 yılında büyük ilgi gördü. Bitmeyen Yol ile yaptığı çıkışını Yılmaz Güney’li Ben Öldükçe Yaşarım ve sınıf bilincini işlediği Namus ile sürdürdü. Döneminin en etkili yönetmenlerinden biri olan Duygu Sağıroğlu, 1976 yılına kadar 30’un üstünde filmin senaristliğini de üstlendi.

1979 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Sinema TV Enstitüsü’nde Öğretim Görevlisi olarak çalışmaya başladı. 1990’lı yıllardan itibaren profesyonel çalışmalarını dekor konusunda yoğunlaştıran Duygu Sağıroğlu, Dostlar ve Dormen Tiyatrosu yapımları başta olmak üzere, pek çok oyun için sahne tasarımları yaptı. Sağıroğlu halen Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema-TV Bölümü’nde öğretim üyeliği yapmaktadır.

FATMA GİRİK


1954 yılında İstiklal Uğrunda filminde figüranlık yaparak sinema dünyasına girdi ve 1960 tarihli Ölüm Peşimizde filminde başrolü üstlenerek dikkatleri üzerine çekti. 1965 yılında Atıf Yılmaz tarafından yönetilen Keşanlı Ali Destanı ile ilk Altın Portakal’ını kucakladı. Bundan iki yıl sonra Sürtüğün Kızı filmindeki performansıyla yine aynı ödüle layık görülecekti.

Fatma Girik, 1990 yılında kadar 180’in üzerinde yapımda rol aldı. Atıf Yılmaz ve Memduh Ün’ün yanı sıra Metin Erksan, Şerif Gören, Osman Seden, Halit Refiğ, Ertem Eğilmez, Ülkü Erakalın gibi yönetmenlerle çalıştı. Zilha’dan Şoför Nebahat’e; Kadın Hamlet’ten Irazca’ya; Kanlı Nigar’dan Rabia’ya unutulmaz karakterlere can verdi.

1989-1994 yılları arasında Şişli Belediye Başkanlığı yapan Fatma Girik, bu dönemde siyasetle yakından ilgilendi. En son 2005 yılında Sinema Bir Mucizedir filminde Tunç Başaran ile çalıştı. 2000’li yıllar boyunca kimi televizyon dizilerinde de yer aldı. Fatma Girik, sinemamızın en büyük oyuncularından biri olarak kabul edilmektedir.

GÜLSÜN KARAMUSTAFA


1969 yılında İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümü, Bedri Rahmi Eyüboğlu Atölyesi’nden mezun oldu. Bir süre İstanbul Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nda (bugünkü Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi) asistan ve öğretim görevlisi olarak çalıştı. İlk kişisel sergisini 1978 yılında İstanbul Taksim Sanat Galerisi’nde açtı. 1981’de sanat çalışmalarını etkileyeceğini düşünerek öğretim görevliliğini bıraktı ve kendi atölyesini kurdu.

1984 yılında Atıf Yılmaz’ın yönettiği Bir Yudum Sevgi filminde sanat yönetmenliği yaparak sinemayla tanıştı. 1986 yılında Başar Sabuncu’nın Kupa Kızı ve Asılacak Kadın filmlerinde sanat yönetmenliği yaptı. 1990 yılında Füruzan ile birlikte, Füruzan’ın aynı isimli öyküsünden uyarlanan Benim Sinemalarım adlı filmi yönetti.

Karamustafa’nın bugüne kadar İstanbul, Ankara, Cenevre, Rotterdam, Hannover, Torino, Milano, Stockholm, Bonn, Salzburg, Viyana, Atina, Stuttgart gibi kentlerde kişisel sergileri düzenlendi. Münih Güzel Sanatlar Akademisi’nde, Boğaziçi Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi’nde, Hannover Uluslararası Kadın Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalıştı.

MURATHAN MUNGAN



Lisans ve yüksek lisansını Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü’nde tamamlayan Mungan, Ankara Devlet Tiyatroları’nda altı yıl, İstanbul Şehir Tiyatroları’nda üç yıl dramaturg olarak çalıştı. Gazete ve dergilerdeki ilk yazılarını 1975 yılında yazan Mungan’ın ilk kitabı, 1980’da okuyucuyla buluşan “Mezopotamya Üçlemesi” adlı oyun üçlemesinin ilki olan “Mahmut ile Yezida”ydı.

Murathan Mungan 1977’de Ankara’da yayımlanan “7 Gün” adlı haftalık siyasi haber dergisinde sinema yazıları yazmaya başladı, 1987’de günlük gazete olarak yayımlanan “Söz” gazetesinde, 2002’de “Milliyet” gazetesinde ki “Hayat Atölyesi” başlıklı sayfasında sinema yazıları yazmayı sürdürdü. “Videosinema, “Oluşum”, “Milliyet Sanat” gibi dergilerde ve gazetelerde yayımlanan sinema yazılarını 2007’de “Kullanılmış Biletler” adıyla bir kitapta topladı.

Murathan Mungan’ın üniversite bitirme tezi sinema konusundadır: Türkiye Sinemasının İdeolojik ve Ekonomik Yapısı ve Yılmaz Güney Sineması. “Master” tezi ise, Aynı Malzemenin “Üç Ayrı Türde Yazılması ve Yazarlık Tekniklerinin İncelenmesi” başlığını taşır. Mungan bu çalışmasında, adını “Dört Kişilik Bahçe” koyduğu aynı malzemeyi uzun öykü, film senaryosu ve radyo oyunu olarak üç kez yazar.

Mungan; yazı hayatı boyunca şiir, öykü, roman, deneme, tiyatro oyunu, sinema yazısı, senaryo, masal ve şarkı sözü gibi farklı türlere ait eserler verdi. Dağınık Yatak adlı senaryosu, 1984’te Atıf Yılmaz tarafından filme alındı. Henüz filme alınmamış senaryoları “Dört Kişilik Bahçe” ve “Başkasının Hayatı”, 1997’de üç ayrı kitap olarak yayımlandı.
İlk şiir kitabı “Osmanlıya Dair Hikayat” 1981 yılında yayımlandı. Kendi kuşağının en bilinen şairleri arasında olan Mungan’ın eserleri sayısız dile çevrildi. En son 2017 yılında “Dokuz Anahtarlı Kırk Oda” öykü kitabı yayımlanan Mungan, aynı zamanda öykü derlemeleri de hazırlamaktadır.

HAZAR ERGÜÇLÜ


2010 yılında Derviş Zaim’in yönettiği Gölgeler ve Suretler adlı sinema filminde canlandırdığı Ruhsar karakteriyle ilk kez kamera karşısına çıktı. Aynı dönemde Haliç Üniversitesi Konservatuarı Tiyatro Bölümü’nde eğitim almaya başladı.

2012 yılında yapımcılığını ve yönetmenliğini Zübeyr Şaşmaz’ın üstlendiği Açlığa Doymak isimli filmiyle ikinci kez sinema severlerin karşısına çıktı. Pek çok televizyon dizisinde oynayan Ergüçlü, 2017 yılında Emre Erdoğdu’nun yönetmenliğini yaptığı Kar filminde Müzeyyen karakteriyle başrolü üstlendi ve bu performansıyla 24. Uluslararası Adana Film Festivali’nde Türkan Şoray Umut Veren Genç Kadın Oyuncu ve 54. Ulusal Yarışma Ödülleri’nde En İyi Kadın Oyuncu ödüllerini kazandı.

Ergüçlü son olarak 2018 yılında, Nuri Bilge Ceylan’ın yönetmenliğini üstlendiği Ahlat Ağacı filminde yer aldı.

ONUR SAYLAK

Oyunculuk tutkusunu fizik eğitimini sürdürürken keşfeden Onur Saylak, eğitimine Bilkent Üniversitesi Sahne Sanatları’nde devam etti. Eğitim gördüğü süre boyunca Ankara Devlet Tiyatroları’nda Getto ve Üç Kuruşluk Opera oyunlarında ve Bilkent Tiyatrosu’nda Nâzım Hikmet’in Her Şeye Rağmen adlı oyunu da dahil birkaç tiyatro oyununda yer aldı.

Sinemadaki ilk çıkışını, 2008 tarihli Sonbahar ile yaptı. Özcan Alper’in ilk filmi olan Sonbahar ile, 41. SİYAD Ödülleri’nde En İyi Erkek Oyuncu Ödülü’nü kazandı. Tomris Giritlioğlu, Nesli Çölgeçen, Zeynep Dadak ve Merve Kayan gibi yönetmenlerle çalıştı.

İlk uzun metraj yönetmenlik denemesi Daha ile 54. Ulusal Yarışma’da En İyi Film ödülünü alan Saylak, yönetmenlik çalışmalarına devam etmektedir.

UĞUR VARDAN

İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nde okuyan Vardan, meslek hayatına üniversite yıllarında, Erkekçe dergisinde başladı. Arkitekt, Antrakt, Sinema Gazetesi, Aktüel, FHM gibi yayın organlarında çalıştı; Telerama, Özgür Gündem, Yeni Binyıl gibi yayınlarda sürekli yazarlık yaptı. 
Vardan, basında sürdürdüğü kariyeri boyunca spor ve sinema yazarlığını beraber yürüttü. 2002 yılından 2014 yılında kadar Radikal gazetesinde Spor Servisi Şefliği ve sinema yazarlığı görevlerini üstlendi. 2014 yılından bugüne Hürriyet gazetesinde spor, sinema yazarı ve editör olarak çalışmaktadır.



İletişim

[email protected]
www.ulusalyarisma.com
www.twitter.com/ulusalyarisma
www.facebook.com/ulusalyarisma
www.instagram.com/ulusalyarisma

Önceki İçerikTiyatro sanatçısı Damla Özen çocuklarla Tiyatro çalışıyor
Sonraki İçerikDeniz Gezmiş’in hiç yayınlanmamış fotoğrafı bulundu
Subscribe
Bildir
guest
0 Yorum
Inline Feedbacks
View all comments