Paul Klee: “Çizgi yürüyüşe çıkan noktadır.”

1879 İsviçre doğumlu, Alman ressam Paul Klee’nin en sevdiğim üç tablosunu ve ilham dolu sözlerini derledim. Ressam 1940’a kadar süren yaşamında gerçeküstücülük, kübizm ve dışavurumculuk gibi akımlarda kendine ait çizgileriyle, tarzını yansıtmakta etkili olmuştur.

Keyifle…

Senecio, 1922

1922’de tamamlanan Senecio, Klee’nin mizah anlayışı ve Afrika kültürünün bir tezahürüdür. Basit renkler ve şekillerle Paul, yaşlı bir adamın portresini ortaya çıkarmak için turuncu, kırmızı ve sarının çeşitli tonlarını kullanır. Şekillerin sanatsal kullanımı, bir kaşını kaldırılmış gibi gösterir. Sol kaşın yerinde bir üçgen varken, diğeri basit kavisli bir kaş çizgisidir. Bu portre ”Head of a Man Going Senile” olarak da bilinir. Ressam yüzde belirsiz şekiller ve formlar kullanarak çocukların mimiklerini özellikle taklit ederek çalışmıştır. İnsan yüzünün adaptasyonu renklere göre dikdörtgenlere bölünür. Senecio; sanat, illüzyon ve dünyanın draması arasındaki değişen ilişkinin sembolü olarak görülebilir. Bu eser Klee’nin yaratıcı ve özgür karalamalarıyla, sanat prensiplerine bir açıklık sunar.

Senecio / 1922

Fish Magic, 1925

Paul Klee 1925 tarihli bu eserinde akuatik, göksel ve dünyevi görüntüleri iç içe resmederek büyülü bir gerçeklik yaratmıştır. Resmin merkezine, tuval üzerine kare bir muslin kumaş yapıştırılmıştır. Fish Magic; fantezi, doğal deneycilik, şiir ve pragmatiklik karışımıyla Alman Romantizmi geleneklerine uygun bir eserdir. Ayrıca bu eser aslında daha büyük dikdörtgen tuvalin üzerine yapıştırılmış merkezi muslin karesi olan bir kolajdır. Klee için sanat her zaman tiyatro idi ve tüm resimleri gibi, bu eser de eylemleri izlemek için umut veriyor.

Fish Magic / 1925

After The Floods, 1936

Son dönemlerinde Klee daha çok büyük boyutlu resimler üzerinde çalıştı. Kişisel kaderini, çelişik duyguları, siyasi görüşlerini ve mizah anlayışını tasvir ettiği temalar kullandı. Hayal gücümüzün bu siyah çizgilerle oynamasına izin verirsek, aniden canlanırlar ve gözlerimize farklı bir dünya sunulur. İkonografiyi deşifre edebiliriz. Eser çocuk karalamalarına benzese de Klee’nin çalışmasında bunu harika yapan bir şey var. Aslında çocuksu bir şey yok, çünkü çok spesifik kurallara göre kusursuzca çizilmişlerdir. Bu eserdeki her şeyi hepimiz dilediğimiz gibi yorumlayabiliriz. Herkes farklı anlamlar ve benzetmeler fark ediyor. Resmin yaratılış süreci açıktır. Klee bir şekil çizdi ve onunla ilişki kurulabilecek bir şey aradı. Tekrar çizdiklerine baktı ve bulduğu şeylerin bilinçsizce yeni formlar yaratması için rehberlik etmesine izin verdi. Baktıkça canlanan bu esere Klee çok zaman harcadı ve sonunda benzersiz, farklı formlar, renkler ve yüzeyler oluştu.

After The Floods / 1936

ALINTI SÖZLER

  • Tek bir gün bizi daha büyük veya başka bir zaman daha küçük yapmak için yeterlidir.
  • Renk bana sahip. Onun peşinde olmama gerek yok. Her zaman bende olacak, biliyorum. Bu mutluluk zamanımda bana eşlik eden anlam şudur: Renk ve ben biriz. Ben bir ressamım.
  • Sadece güzel şeyleri vurgulamak bana sadece pozitif sayılarla ilgilenen matematiksel bir sistem gibi görünüyor.
  • Ressam gördüklerini değil, görülecek olanları resmetmeli.
  • Başka türlüsünü yapamadığında tarzını buldu.
  • Hayata hakim olma sanatı, ister resimler, heykeller, trajediler veya müzikal kompozisyonlar olsun, tüm diğer ifade biçimlerine öncülük eder.
  • Bir göz görür, diğeri hisseder.

Paul Klee –

Bonus

Kaynak: https://www.paulklee.net

Nur Gençoğlu

Etiketler

0 yorum “Paul Klee: “Çizgi yürüyüşe çıkan noktadır.””

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Nur Gençoğlu | Takip Et

Reklam

Nur Gençoğlu | Instagram

Instagram requires authorization to view a user profile. Use autorized account in widget settings

Nur Gençoğlu | Twitter

Pin It on Pinterest